Black Friday w e-commerce. Jak przygotować kampanię, która przyniesie maksimum korzyści?

Zbliża się największa zakupowe święto w roku. Chociaż polski Black Friday rozmachem nie może dorównać zagranicznym wydarzeniom, wielu klientów z niecierpliwością wyczekuje ostatniego piątku listopada. W wyniku pandemii tegoroczny Black Friday z pewnością nie będzie taki sam jak w ubiegłych latach. Jak sprawić, by mimo wszystko Twoja kampania odniosła sukces? Jak zaskoczyć klientów? Postaw na rozwiązania, dzięki którym odniesiesz sukces.

Reklama i marketing \

Skuteczne kampania na Black Friday w czasie pandemii

Beztroskie buszowanie po sklepach odeszło w zapomnienie na rzecz reżimu sanitarnego, bezwzględnego noszenia maseczek oraz wszechobecnych płynów do dezynfekcji. Mimo utrudnień również w 2020 wiele osób zdecyduje się na skorzystanie z ofert, które sklepy zaproponują na Black Friday. Październik to ostatni moment, by zaplanować skuteczną kampanię na Black Firday.

W ubiegłym roku w Polsce podczas Black Friday przeciętnie zakupiono po 4 produkty na osobę. Średnio wydano ok. 663 zł. Ponadto w trakcie czarnego piątku notuje się wzrost sprzedaży o 979% względem zwykłego dnia.

Jak będzie wyglądało tegoroczne Black Friday?

Na pewno należy odpowiedzieć sobie na pytanie jakie skutki przyniósł koronawirus dla sprzedaży internetowej. Trendem, który z pewnością zaobserwowała większość firm jest znaczny wzrost sprzedaży online u polskich konsumentów. Z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że aż 73% ankietowanych chociaż raz zrobiło zakupy przez internet. To aż o 11 pubktów procentowych więcej niż w zeszłym roku.

Według prognoz Adobe Analytics wielkość sprzedaży w Czarny piątek i Cyberponiedziałek ma wzrosnąć w 2020 roku o prawie 20%

Dane nie kłamią, pandemia w dużej mierze przeniosła zakupy do internetu. Dodatkowe promocje oraz akcje rabatowe to dodatkowy pretekst na zakupowe buszowanie w sieci dla konsumentów oraz stworzenie ciekawych kampanii dla firm.

Jak przygotować udaną kampanię Black Friday?

Zacznij od znalezienia grupy docelowej

Postaw na unikalne treści, spersonalizowane pod Twojego odbiorcę. To uniwersalna zasada, która nie obowiązuje jedynie podczas Black Friday. Zastanów się, w jakich mediach konsument może poszukiwać interesujących go informacji. Przemyśl język i sposób, w którym przekażesz im komunikat. Warto przeanalizować dane zgromadzone w ubiegłych latach, poznać płeć, wiek naszego odbiorcy oraz treści, które cieszyły się największym zainteresowaniem.

Wybierz kanał komunikacji

Z kampanią warto wystartować z kilkutygodniowym wyprzedzeniem, tak, by użytkownik miał czas zapoznać się z ofertą. Wiele osób przed dokonaniem zakupu robi dokładny research, warto więc by miały na niego czas. W jaki sposób zaprezentować ofertę Twojej firmy na Black Friday? W PPG możemy zaproponować Ci kilka ciekawych wariantów:

  • artykuły w serwisach regionalnych oraz w naszym mieście – codziennie nasze serwisy odwiedza ponad 19 mln użytkowników. To szerokie grono potencjalnych klientów, do których możemy dotrzeć z Twoją kampanią! Ponadto mamy serwisy dedykowane dla konkretnych branż, które dopasować można do Twojego biznesu (Motofakty, Strefa Agro, Strefa Biznesu, Strona Kobiet),
  • oferta Contentplus – jeśli śledzisz marketingowe trendy z pewnością słyszałeś o content marketingu. Content w PPG to nie tylko jakościowe treści, ale również gwarancja ruchu oraz promocja w social mediach
  • oferta Content to commerce – połączenie jakościowych treści z linkami afiliacyjnymi pozwala na śledzenie statystyk oraz promocję konkretnych ofert oraz produktów.
  • artykuły evergreenowe – czyli teksty, które będą widoczne nie tylko dziś! To materiały, które będą aktualne przez dłuższy czas.

Nie zapomnij o social mediach! Możesz wykorzystać je do promocji swojej kampanii na Black Friday? Oto kilka przykładów:

  • przygotowanie postów sponsorowanych emitowanych na fanpage'ach,
  • realizacja kampanii reklamowych na Facebooku, Instagramie wraz z doborem odpowiedniej grupy odbiorców,
  • branded content,
  • akcje marketingowe,
  • konkursy,
  • zdobywanie leadów.

Dlaczego warto zainwestować w Black Friday?

Jak podaje Deloitte, już prawie jedna czwarta Polaków zakupy na święta planuje zrobić w listopadzie, więc świadomie czy nieświadomie – wpisuje się w statystyki Black Friday. Na szczęście, przy odpowiednim przygotowaniu, szturm klientów można przetrwać, a nawet na nim zyskać. W tym okresie odnotować możesz wyraźny wzrost dochodów w Twojej firmie. To również idealny moment dla nowych biznesów e-commerce, wielu klientów z chęcią skorzysta z atrakcyjnych rabatów, przy “przetestować” Twój produkt. Czarny piątek będzie pretekstem, by pozostać z Tobą na dłużej. Jedno jest pewne, warto spróbować wykorzystać niewątpliwy potencjał Black Friday.

Black Friday a content marketing

Wykorzystaj content do stworzenia skutecznej kampanii marketingowej. Okazji do robienia bliskim upominków jest wiele, a Black Friday to doskonały pretekst na zrobienie zakupów na nadchodzące Mikołajki oraz święta Bożego Narodzenia. Twój klient może upolować prawdziwe hity cenowe. Jak pisać o promocjach nie używając nachalnego słowa “Kup!”? Świetnym rozwiązaniem będzie inwestycja w dobry content. Jakie contentowe teksty można wykorzystać przed Black Friday?

  • Poradnik prezentowy. Wszyscy z utęsknieniem czekają na pierwszą gwiazdkę oraz oczywiście na prezenty. Jaki podarunek wybrać, by zaskoczyć obdarowywaną osobę? Postaw na stworzenie poradników prezentowych: dla niej, dla niego, dla dzieci, dla seniora. Praktyczne porady oraz doskonała możliwość prezentacji oferty Twojej firmy!
  • Niezbędniki. Niezbędnik początkującego artysty, mistrza kuchni, narciarza czy ogrodnika. Ile osób tyle pomysłów na hobby. Często decydując się na inwestycję w nową pasję klienci nie wiedzą co dokładnie będzie im potrzebne, a bez czego bez trudu mogą się obyć. Warto stworzyć niezbędnik z produktami, które oferuje Twoja firma, taki test z powodzeniem zaprezentuje jej ofertę. Z raportu Deloitte wynika, że Polacy zaczynają poszukiwanie prezentów świątecznych już w okolicy listopada. Wzrasta również śr. wyszukiwanie miesięczna fraz takich jak: książki, laptop, robot kuchenny, narty itd. Chociaż pozornie słowa te nie mają ze sobą większego związku, wzrost zainteresowania tymi frazami świadczy o tym, że internauci poszukują pomysłów na prezenty świąteczne.

Content i e-commerce? Content to commerce!

Content to commerce to połączenie jakościowych treści oraz sprzedaży, które daje zupełnie nowe możliwości. To artykuł contentowy, który jest użyteczny dla czytelnika, jednocześnie posiada kontekstowo dobrane linki e-commercowe. Dzięki czemu można połączyć tekst z linkowaniem do konkretnych produktów znajdujących się na stronie klienta lub promocję, konkretnych produktów. Content to commerce umożliwia prowadzenie statystyk oraz daje konkretne informacje, co do tego, jakie są statystyki tekstu, % konwersji i skala sprzedaży.

Jak stworzyć contentowo-e-commercowy tekst na Black Firday? Świetnym przykładem będzie nasza ubiegłoroczna współpraca z jedną z największych firm zajmującą się sprzedażą sprzętu elektronicznego. Zespół specjalistów PPG stworzył 2 artykuły, które odwiedziło łącznie prawie ćwierć miliona unikalnych użytkowników. W tekstach o charakterze poradnikowym zaprezentowano ofertę klienta na Black Friday. Materiały zawierały przydatne wskazówki oraz dane techniczne dotyczące prezentowanego sprzętu. Teksty ułatwiały potencjalnemu użytkownikowi zapoznanie się z ofertą sklepu oraz wybór odpowiedniego dla niego modelu.

Działania te pozwoliły na przeanalizowanie zachowania użytkowników na artykułach oraz konwersji e-commerce w sklepie klienta. Natomiast użytkownik otrzymał unikalny tekst, pozwalający mu zapoznać się z najbardziej korzystnymi ofertami firmy.

Niezależnie od branży w jakiej działa Twoja firma, Ty również możesz stworzyć artykuł C2C. Poradnik z wykorzystaniem linków e-commercowe, z przekierowaniem do formularza pozyskującego leady czy nawet do pobrania ebooka. Możliwości na przyciągnięcie klientów jest wiele!

Branże idealne do reklamowania się podczas Black Friday

Czego użytkownicy najczęściej szukają przed Black Friday? Z raportu Deloitte przeprowadzonego w 2019 roku wynika, że do grupy produktów najczęściej wybieranych przez Polaków należą: sprzęt komputerowy, RTV i AGD, kosmetyki, perfumy, gry czy książki.

Oczywiście producenci działający w innych branżach nie powinni zamykać się na aktywne uczestnictwo w czarnym czwartku. To doskonała okazja na przeciągnięcie nowych klientów. Jakie branże mają szanse najbardziej skorzystać z Black Friday? Te, które umiejętnie wykorzystają swoje atuty oraz możliwości płynących z content marketingu oraz technologicznych rozwiązań.

Skuteczną kampanie na Black Friday może stworzyć, każda firma. Lokalni przedsiębiorcy, marki działające na zasadzie B2B, które regularnie oferują swoim klientom zniżki na usługi, aż po branżę gastronomiczną.

Black Friday to doskonały pretekst na próbę sprzedawania tzw. Trudnych wariantów Twojej oferty. Przykład? Produkty eko wydają się być “droższe”? Spróbuj zachęcić swoich konsumentów atrakcyjnymi promocjami. Warto pamiętać, by zaoferować klientowi coś więcej niż tylko obniżone ceny produktów. Tu z pomocą przyjdzie Ci wspomniany wcześniej dobry content oraz rozwiązanie proponowane przez PPG.

Nie można zapomnieć także o Cyber Monday, czyli “święcie” cyfrowych zakupów. Według serwisu blackfriday.com sprzedaż e-commerce w Cyber poniedziałek 2020 osiągnie w tym roku aż 10 miliardów dolarów. Dla porównania zeszłoroczne wydatki wyniosły 9,4 miliarda dolarów. COVID-19 bez wątpienia rzucił cień niepewności na gospodarkę. Dlatego istnieje duża szansa, że konsumenci podczas tegorocznych zakupów będą nieco ostrożniejsi, nie zmienia to jednak faktu, że mnóstwo osób wyruszy na internetowe zakupy.


Anna Hutek

Przeglądaj też