Jak stworzyć interaktywny świat, który angażuje użytkownika?

Projekty interaktywne w Polska Press Grupie powstają od co najmniej 7 lat. To nowa forma przekazu dziennikarskich i reklamowych tekstów, które angażują użytkowników bardziej niż zwykła publikacja. Projekt interaktywny jest jak plastelina. Można z niego ulepić wiele różnych form. Każda może zachwycać. Dzisiaj spotykamy się z Karolem Gruszką – pomysłodawcą i realizatorem wieku kreacji. Rozmawiamy o nowym projekcie, zmianie wizji i przyszłości dziennikarstwa.

Co słychać w mediaPPG \

Karol Gruszka to wizjoner, fan nowych mediów, zakochany w interaktywnym opowiadaniu historii. Codziennie zastanawia się nad tym, jak połączyć dziennikarstwo z technologią. Za swoje prace został nagrodzony w wielu konkursach m.in. ArtFront 2015 za reportaż "Pokłady pamięci", Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie im. Krystyny Bochenek za reportaż "Śląsk za szybami". W 2014 roku wraz z Marią Zawałą odebrał nagrodę "Grand Press Digital" m.in. za reportaże interaktywne przygotowane dla redakcji Dziennika Zachodniego.

karol gruszka

Dla Karola liczy się temat i forma jego podania. Po pierwszych doniesieniach o koronawirusie w Polsce wpadł na pomysł projektu interaktywnego Koronawirus: pytania i odpowiedzi.

Pomysłami sypie jak z rękawa

Pomysł w projekcie interaktywnym to jedna z podstawowych rzeczy. Dobry koncept, trafiony temat i konstrukcja mogą dać pozytywne efekty. Dziennikarze w czasie koronawirusa mają swoją ogromną misję. Rzetelna informacja i sprawdzone przekazy muszą pełnić funkcje informacyjne.

Karol Gruszka: Pomysł na projekt podyktowała nowa rzeczywistość, w której się znaleźliśmy. Koronawirus: pytania i odpowiedzi to próba stworzenia poradnika na temat tego, jak żyć w czasach pandemii. Dzięki specyficznej formie użytkownik otrzymał wirtualną książeczkę telefoniczną, z której może wybrać interesującego rozmówcę, odpowiadającego na konkretne pytania.

Kliknij w zdjęcie poniżej i sprawdź projekt interaktywny Koronawiru - pytania i odpowiedzi
interactive

Sztab ludzi, czyli kto pracuje przy projektach interaktywnych?

Interactive to projekt, który łączy wiele ludzi, specjalizacji, umiejętności. Każdy może włożyć do projektu coś swojego. Ile osób pracowało przy ostatnim projekcie interaktywny?

Karol Gruszka: Liczba osób zaangażowanych w projekt zależy od wielu czynników. Nad przygotowaniem interaktywnej rozmowy pracuje około 6 osób, są to specjaliści z takich obszarów jak: content marketing, projektowanie graficzne, media społecznościowe, wideo oraz interakcje. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jak bardzo rozbudowany jest projekt i co przedstawia.

Skoro mamy już pomysł i ludzi, pora na przygotowania. Na czym konkretnie polegają przygotowania do stworzenia projektu interaktywnego? Na pierwszym planie jest pomysł przedstawienia „fabuły”.

Karol Gruszka: Jeżeli wiemy, jak ma zostać poprowadzona narracja, to przystępujemy do pozostałych prac, m.in. projektujemy storyboard projektu zgodnie z wytycznymi scenariusza, realizujemy nagrania itd. Projekt Koronawirus: pytania i odpowiedzi posiada specyficzną formę. Chcieliśmy dać użytkownikowi eksperckie narzędzie, które zawsze będzie mógł mieć pod ręką. Dlatego zaplanowaliśmy jego strukturę inaczej niż pozostałe projekty interaktywne.

Nie twórz ograniczeń, których nie ma

W projektach interaktywnych najważniejszy jest przekaz, ale równie ważna jest forma jego podania. Przyjemne dla oka obrazy sprawiają, że chętniej oglądamy, słuchamy, wchodzimy w interakcję. Czy do projektów interaktywnych potrzebny jest specjalny sprzęt za miliony dolarów?

Karol Gruszka: Możemy zrealizować projekt za pomocą kamery internetowej, ale do produkcji bardziej wymagających rzeczy używamy profesjonalnego sprzętu do nagrywania. Akurat w przypadku realizacji projektu pytania i odpowiedzi, wymagania sprzętowe nie są duże. Wystarczy mieć laptopa z dobrą kamerą i łączem internetowym.

Inną kwestią jest późniejszy skład. Do tego potrzebny jest sprzęt, oprogramowanie i ludzie, którzy potrafią się w tym odnaleźć!

Karol Gruszka: Do złożenia całości wykorzystujemy specjalistyczne narzędzia. Są to programy do grafiki, montażu oraz animacji wideo, a także program do projektowania interakcji oraz storyboardu projektu. Im trudniejszy projekt i bardziej wymagający w sferze wizualnej, tym sprzęt wykorzystywany do produkcji materiałów interaktywnych powinien być lepszy.

Ustawienie kamery to nie detal, to podstawa

Do tej pory Polska Press Grupa mogła się pochwalić kilkoma realizacjami interaktywnymi. Dużym zainteresowaniem cieszyła się rozmowa ojca z synem, górników z JSW – "Węgiel w życiorys wpisany". Innym sposobem wykorzystania tego narzędzia było stworzenie interaktywnej mapy do projektu "Polska Toskania". Koronawirus: pytania i odpowiedzi został zaprojektowany jeszcze inaczej. Każde wideo w projekcie jest nagrywane w pionie. Dlaczego?

Karol Gruszka: W przypadku tego projektu zdecydowaliśmy, że najważniejsza jest jego funkcjonalność i odbiór na urządzeniach mobilnych. Dlatego uznaliśmy, że pionowe wideo będzie najlepsze do konsumpcji tego typu treści w internecie.

Nowy gatunek dziennikarski, który angażuje użytkownika

„i-doc, o którym mówimy to zupełnie nowy gatunek dziennikarski, który wykorzystuje do opowiadania historii rozwiązania wykorzystywane m.in. w grach komputerowych. Przede wszystkim wyróżnia go to, że użytkownik podejmuje akcję. Może być to wybór pytania, ścieżki, drogi narracji itd.”

Karol Gruszka: Grywalność projektu zależy od opowiadanej historii i przede wszystkim jej powinna być podporządkowana. To od użytkownika zależy, gdzie chce pójść i co zobaczyć. Dzięki czemu widz projektu staje się nie tylko biernym odbiorcom, ale zaangażowanym uczestnikiem, jego częścią.

interactive


Anna Wawszkiewicz

Przeglądaj też