Quiz - angażujący content marketing w formie rozrywki. Jakie realizuje cele i co powinniśmy mierzyć?

Quizy i testy to jedne z tych treści, które każdy intuicyjnie rozumie, ale które trudno opisać. Na szczęście ich definicja jest dość prosta! To każdy rodzaj zabawy intelektualnej, opierający się na prostym schemacie „pytanie-odpowiedź”. Czy jej celem jest dostarczenie rozrywki, czy wiedzy – to już jest kwestia drugorzędna. Może też przybierać różne formy - może być testem wiedzy, quizem profilowanym lub sondą. Kluczowe jest tutaj samo zaangażowanie użytkownika, które wyróżnia quizy wśród innych typów konsumowanych materiałów. Przez tekst lub grafikę można się prześlizgnąć, wideo można wyciszyć lub obejrzeć w trybie pomniejszonym, jednak aby ukończyć quiz, wymagana jest interakcja i skupienie na przekazywanej treści.

Reklama i marketing \

Warto przy tym podkreślić, że quizy w żaden sposób nie są już nowinką techniczną – użytkownicy internetu są z nią bardzo dobrze zaznajomieni i z łatwością rozpoznają formy reklamowe. Tytuł quizu i jego treść muszą więc być spójne i konsekwentne. Podobnie jak w przypadku komercyjnego wykorzystania memów – fałszywe tony wyłapywane są szczególnie łatwo przez młodszą publikę.

Jak stworzyć Quiz, który pokochają Twoi klienci?

Okazuje się, że aby stworzyć angażujący materiał, nie trzeba odkrywać koła na nowo. Wśród czytelników serwisów PPG największą popularnością cieszą się klasyczne testy wiedzy w rodzaju: „15 pytań z podstawówki” lub „Co wiesz o polskiej kuchni”.

Receptą na sukces jest zwykle zachowanie prostoty – test powinien być krótki (do 12-15 pytań), że zwięźle sformułowanymi pytaniami i nieskomplikowany. Nawet jeśli określenie „test sprawdzający wiedzę” brzmi szumnie i dumnie, to użytkownicy szukają w nich przede wszystkim rozrywki. Trudne pytania mogą zniechęcić na tyle, że quiz zostanie porzucony w połowie rozwiązywania.

Jak pokazać produkt Quizem?

Testy tego typu możemy wykorzystywać dwojako. Po pierwsze możemy stworzyć test o tematyce szerszej niż podjęty przez nas temat i tam np. umieścić pytanie dotyczące naszego produktu, a w rozwiązaniu testu umieścić jeszcze więcej informacji na jego temat. Np. zapytanie na temat pochodzenia naszego nowego serka kminkowego możemy ulokować w quizie „Podróżujesz po Polsce? Rozpoznaj te regionalne potrawy!”.

Po drugie, jeśli naszym celem jest lepsze zaznajomienie klienta z dziedziną lub branżą, w której się poruszamy, możemy zafundować mu quiz wiedzy specjalistycznej. Musimy się jednak liczyć z tym, że im test będzie trudniejszy, a dziedzina bardziej oderwana od życia codziennego, tym mniejsza będzie liczba zainteresowanych użytkowników.

Quiz „Co wiesz o polskiej energetyce” nie może spodziewać się gorącego przyjęcia, natomiast „Czy wiesz, jak obniżyć rachunki za energię” ma duży potencjał.

Quizy profilowane - pamiętaj kim jest Twój odbiorca

Quizy profilowane to znane i lubiane formy typu „Jaką postacią z Gry o Tron jesteś?”, „Jakiego psa powinieneś adoptować? Użytkownik, odpowiadając na kolejne pytania, zbliża się do jednego z góry ustalonych wyników końcowych. Podobne quizy były od dawna znane w prasie, w formie psychozabaw.

Każdy lubi dowiadywać się o sobie nowych rzeczy – zwłaszcza jeśli są to rzeczy pozytywne. Działa przy tym mechanizm podobny do horoskopów: mimo że co 12 osoba otrzyma tę samą wróżbę co ja, uznam ją za trafną i zindywidualizowaną, bo mówi o mnie dobrze. Zwróćmy przy tym uwagę, że w quizie profilowanym sprawdzamy głównie to, w jaki sposób użytkownik sam siebie widzi. Zadbajmy więc o to, aby miał pozytywny odbiór samego siebie.

Bardzo specyficzną odmianą quizów profilowanychquizy preferencji w rodzaju „Jaką pizzę powinieneś zjeść”, „Jaki prezent powinnaś kupić partnerowi” czy „Jaki upominek powinieneś dać swojemu psu”. Istnieje tutaj pokusa, żeby każdy możliwy wynik zawierał naszą ofertę – zaznaczmy wtedy, że quiz powstał we współpracy z marką. Pamiętajmy, że w przeciwieństwie do testu wiedzy, psychozabawy mogą być rozwiązywane kilka razy czystej ciekawości, jakie będą inne wyniki.

Użytkownik, który zorientuje się, że wszystkie wyniki dotyczą jednej marki, mimo że nic na to wcześniej nie wskazywało, będzie się czuł oszukany. Może mieć to negatywny wpływ na jego relację z marką, a także serwisem, na którym zamieszczono materiał.

Quiz profilowany nie musi być wyłącznie rozrywkowy – znakomicie nadaje się do poruszania istotnych społecznie tematów. Dużą popularnością cieszą się testy, które pomagają określić, czy użytkownik znajduje się w określonej grupie ryzyka np. czy grozi mu nadwaga, choroba z powodu złych nawyków lub mandat za złe zachowanie. Ważne, aby w razie negatywnego wyniku, zasugerować użytkownikowi kontakt ze specjalistą (albo lekturę tekstu o tematyce poradnikowej).

Jak mierzyć efekty z Quizów

Musimy zawczasu określić też miernik, jakim się posłużymy podczas badania rezultatów. Czy interesuje nas liczba pobrań e-booka, do którego link wyświetla się w wyniku quizu? Może liczba kliknięć w odpowiedni baner? Liczba użytkowników, którzy dotarli do końca quizu? To wszystko może okazać się cenną uwagą dla autora testu, który będzie mógł na bieżąco monitorować zachowania użytkowników i reagować na nie na bieżąco np. redukując liczbę pytań lub je upraszczając.

Przygotowując się więc do stworzenia quizu, musimy dokładnie określić nasze oczekiwania. Załóżmy, że prowadzimy sklep online „Pobudka” handlujący kawą i produktami dla koneserów tego napoju. W zależności od tego, jaki sobie cel postawimy, możemy stworzyć takie quizy jak:

  • Jaka kawa do ciebie najbardziej pasuje?
  • Jaką nietypową kawę powinieneś wypróbować?
  • Jaki prezent wybrać dla kawosza? Mamy kilka propozycji!
  • Czy sprawdziłbyś się jako właściciel kawiarni?
  • Co mówi o tobie twoja ulubiona kawa?
  • Co wiesz o fair trade?
  • Czy potrafisz przyrządzić idealną kawę? Te błędy popełnia większość z nas!
  • Co wiesz o wpływie kawy na zdrowie? Szybki test prawda/fałsz.
  • Co wiesz na temat kawy? Sprawdź, w jakie mity wciąż wierzysz?
  • Wydaje ci się, że o kawie wiesz wszystko? Quiz tylko dla fanatyków!
  • Kapucino czy kapuczino? Jak wymówić te nazwy? Sprawdź, zanim pójdziesz do kawiarni.
  • Po wiedeńsku czy turecku? Sprawdź, gdzie powinieneś napić się kawy!
  • Jakie ciastko najbardziej pasuje do twojej kawy? QUIZ dla łasuchów-kawoszy.
  • Czy rozpoznasz kawę po piance? Nie będzie łatwo!
  • Czy znasz kawowy savoir-vivre?
  • Jakim typem biurowego kawosza jesteś?
  • Myślisz o zakupie ekspresu do kawy? Sprawdź, jaki będzie odpowiedni.

Widzimy, że jeden temat wyjściowy generuje wiele możliwości. Wybór zależy od tego, czy np. chcemy zainteresować klientów nowym, konkretnym produktem, zaprezentować gamę produktów lub zwiększyć świadomość marki. Jak chcemy się zaprezentować? Jako firma dla profesjonalistów, kosmopolitów, gospodyń domowych? Jesteśmy zaangażowani czy wyluzowani?

Niezależnie od tego, jaką odpowiedź wybierzemy i na jaki wariant się zdecydujemy, pamiętajmy – quiz musi być przede wszystkim formą przyjazną dla użytkownika.

Daria Więcławek
Specjalistka ds. quizów redakcyjnych i reklamowych.


Daria Więcławek

Przeglądaj też