Content marketing is king. 7 rzeczy, które musisz zrobić przed pierwszym tekstem content marketingowym

Mówi się, że content marketing is king, ale co to w ogóle znaczy? Wielu content marketing myli z każdą reklamową treścią w internecie. Content marketing to nie treść a strategia przygotowania, publikacji, promocji treści, a także analiza i ewaluacja wyników. Dobry content bez dobrej promocji nie ma prawa bytu.

Content marketing to hasło odmieniane przez wszystkie przypadki. Pandemia koronawirusa tylko utwierdziła wszystkich w przekonaniu, że dobre treści sprzedają więcej (bezpośrednio i pośrednio).

80% marketerów biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez World Media Group spodziewa się, że liczba kampanii opartych na content marketingu wzrośnie w ciągu najbliższych dwóch lat.

Mówi się, że jeśli firma nie istnieje w internecie, nie istnieje w ogóle. Nawet rzemieślnicy, przedstawiciele wolnych zawodów mają swoje strony w sieci, konta na portalach społecznościowych, pinezki w Google Maps.

Polskie marki również stawiają na content przede wszystkim dlatego, że jest w stanie wypełniać więcej celów reklamowych. Wymierne korzyści to jedna z przewag tej formy reklamy.

Dodatkowo content marketing to remedium na ślepotę banerową i blokowanie reklam. Z raportu IAB „Zjawisko blokowania reklam 2018” wynika, że pod koniec 2017 roku aż 42% użytkowników w wieku 15 i więcej lat blokowało reklamy w internecie.

Content marketing – najpierw strategia, później działanie

Działania content marketingowe należy solidnie zaplanować. Pomagają w tym programy typu JIRA, Asana, ToDoList. Zwykle nad kampanią content marketingową pracuje kilka lub kilkanaście osób. Dobra komunikacja wewnętrzna to podstawa. W działania nierzadko włączana jest również zewnętrzna agencja, współpracownicy, copywriterzy, z którymi kontakt również musi przebiegać płynnie, żeby całość wypadła dobrze.

7 rzeczy, które musisz zrobić, przed pierwszym tekstem content marketingowym

Twoja firma ma już plan content marketingowy na miesiąc, kwartał, rok. Chcesz zaplanować kolejne treści w ramach kampanii. Od czego zacząć?

Przed pierwszym tekstem content marketingowym konieczne jest odpowiedzenie sobie na 7 prostych pytań. Jeśli znasz odpowiedź na nie wszystkie, praca nad samą treścią reklamową pójdzie gładko.

1. Co chcesz powiedzieć?

Pisać można o wszystkim, albo o niczym, ale przekaz reklamowy powinien zawierać konkret. Promujesz nowy produkt, usługę, ogłaszasz promocję, odpowiadasz na aktualne zapotrzebowanie? Jakie informacje mają zostać w głowie czytelnika, po przeczytaniu tekstu, przyswojeniu treści?

2. Jaki efekt chcesz osiągnąć?

To pytanie wynika bezpośrednio z pytania numer 1. Co ma się wydarzyć po przeczytaniu tekstu content marketingowego, przyswojeniu treści reklamowej? Chcesz pozyskać nowych Klientów, zdobyć leady, przekierować czytelników na kartę produktu, zachęcić do dyskusji w social mediach, wzmocnić swoją pozycję eksperta, zwiększyć liczbę wzmianek w internecie? Wybierz jeden efekt, który chcesz osiągnąć.

3. Kto ma być odbiorcą komunikatu?

Co jest do wszystkiego, to jest do niczego. Ta maksyma sprawdza się również w tekstach content marketingowych. Tworzenie treści dla wszystkich generuje wiele problemów, dlatego przed pierwszym tekstem content marketingowym określ jego odbiorcę. Kto ma być po drugiej stronie monitora, tabletu, smartfonu, gazety? Target kampanii content marketingowej możesz określić na podstawie persony marki lub indywidualnie przed każdą kampanią.

Co warto wiedzieć o odbiorcach?

  • jaką mają płeć?
  • gdzie mieszkają? (duże miasto, miasteczko, wieś)
  • jakie mają wykształcenie?
  • gdzie pracują? (branża)
  • czym się interesują?
  • czy są rodzicami?

4. Jaka będzie forma treści?

Kiedy już wiesz co i do kogo chcesz powiedzieć oraz jakiego efektu się spodziewasz, można wybrać formę przekazania tych treści. Forma wynika m.in. z upodobań odbiorców, kreatywności zespołu oraz technicznych możliwości, które można wykorzystać.

Głównym źródłem informacji dla ponad połowy polskich internautów jest Internet.

Najczęstszą formą pozyskiwania informacji nie jest odwiedzanie portali informacyjnych, ale korzystanie z wyszukiwarki Google.

5. Jakie medium wybierzesz do emisji?

Inaczej tworzy się treść do prasy, serwisu internetowego, na bloga, czy social media. Miejsce, w którym eksponowana będzie treść, należy dostosować do odbiorców, w końcu to dla nich ją tworzymy. Miejsce emisji powinno być atrakcyjne dla użytkownika, ale nienachalne. Wyskakujące co kilka minut powiadomienia push nie zawsze zachęcają do zapoznania się z treścią.

6. Jak wypromować treść?

Nawet najlepsza treść, bez promocji, znika w odmętach internetu. Przed podjęciem działań content marketingowych należy się porządnie zastanowić nad kanałem promocji treści. Kanał promocji, podobnie jak miejsce emisji, powinno być dopasowane do odbiorców.

7. Jak badać i analizować skuteczność działań?

Przed stworzeniem treści content marketingowej należy zaplanować badanie i analizę. To dobry czas na podpięcie programów, które zbierają statystyki, generują cykliczne raporty.
Zbierać dane można za pomocą:

  • Google Analytics,
  • DeepBI,
  • Business Manager Facebook,
  • Youtube,
  • Vimeo,
  • itd.

Anna Wawszkiewicz

Przeglądaj też